۱۳۹۱ فروردین ۱۳, یکشنبه

در حاشیه انتخاب "ترین"

تلویزیون فارسی بی بی سی دارد بزرگترین شخصیت ایران زمین را انتخاب میکند. صرف نظر از اینکه آیا چنین شخصیت کامل و جامعی که داریم که از همه جهات بزرگترین باشد و یا شخصیت های تاریخی ما هر کدام در بخشی و بعدی بزرگترین هستند و در ابعاد دیگر شخصیتی شان ضعف ها و کاستی هایی دارند اما میخواهم بپرسم چرا فقط 6 نفر؟
اگر قرار است مردم انتخاب کنند چرا این انتخاب به مردم واگذار نمی شود و شیوه ای جنتی گونه در پی گرفته می شود هیات انتخاب یا به عبارتی شورای نگهبانی تشکیل می شود و ابتدا این شورا از بین گزینه های مختلف ، 6 نفر را واجد شرایط بزرگترین شخصیت ایران زمین تشخیص میدهند و از مردم میخواهند از بین این 6 نفر، بزگترین را انتخاب کنند؟
اگر مبنا انتخاب مردم است چرا این مهم به خود مردم واگذار نمی شود بخشی از مردم شاید رایشان غیر از این 6 نفر باشد آیا حق انتخابی ندارند؟
من کلا با این "ترین" در هر شکل و فضایی مخالف هستم اما گریزی از آن هم نیست گویا. کاش بی بی سی که وارد چنین فضایی شده انتخاب را نه بین 6 نفر که بین همه شخصیت های ایران زمین به مردم وا میگذاشت و یک برآیند جامعه شناختی و رواانشناختی در پی میزان شرکت کنندگان و نوع انتخاب ها، به دست می آمد.

۱ نظر:

  1. سلام.
    اولا که این شش منتخب و یا منتصب همسنخ نیستند و ممکن است انتخاب هر یک به منزله‌ی نفی دیگری قلمداد شود و این آدم را یاد روح پرفتوح و جاودانه‌ی سیاست تفرقه بینداز حکومت کن می‌آندازد؛ و دوما مرا یاد انتخابات آزاد "آری یا نه" می‌اندازد که اینگونه حقنه شده بود که همه آزادند بین خیار وگوجه‌فرنگی هر میوه‌ای میخواهند انتخاب کنند.
    به نظر من پشت این رای‌گیری به ظاهر خام غرضی نهفته‌است که برایم معلوم نیست. گویا دنیا فهمیده‌است که با این ملت براحتی می‌شود هر نوع بازی را به نام بازی دیگری انجام داد.

    پاسخحذف